יום שני, 24 במאי 2010

צעד אחר צעד - ושירה צהלה ושמחה

הילדה הגדולה שלי (כמה זה כיף לקרוא לה כך) החליטה שהיא רוצה חוג בלט.
וכמו כל דבר שהקטנים האלו רוצים, היא חזרה על צמד המילים האלו עד שאיתרתי חוג בלט באזור.
הילדה הקטנה שלי (כן, גם זה כיף להגיד) החליטה כרגיל שהיא רוצה מה שהגדולה רוצה.
אבל אין חוג בלט לגיל שנתיים...
מצד שני, בני שנתיים גם לא ממש יודעים מה זה בדיוק בלט.
הבטחתי לה חוג ואני אקיים.
עברתי על רשימת הפעילויות לגיל הרך באתר מועדון אמא
והתקשרתי לקרן ממרכז צעד אחר צעד ברמת השרון.
אכן יש להם חוג לבני 2-2.5, זה כבר כמעט סוף השנה אבל שירה ואני מוזמנות לבוא.

דיברתי עם אמא שלי ששמחה לקחת את הגדולה לבלט (מה עוד שהסתבר
שלחוג בלט הילדות נכנסות לבד והמבוגרים יכולים לנוח בחוץ) ולקחתי את שירה לחוג.

האמת שעם הגדולה הלכתי מחוג לחוג ונהניתי מכל רגע.
כשהקטנה נולדה העמסתי אותה על המנשא והלכתי עם שתיהן אבל לאט לאט
נהיה לי כבד,
והן לא היו בדיוק באותו שלב התפתחותי
ותירוצים תירוצים...

אז אם להודות באמת, זו הייתה הפעם הראשונה שהלכתי לחוג עם הקטנה לבד.
אבל ייאמר לזכותה שהיא התנהגה כאילו היא חוגגת בחוגים מאז ומתמיד
והייתי מופתעת מאד כי גם אני חגגתי ממש!

מה זה בעצם ליווי התפתחותי לתינוקות?
ליווי התפתחותי בארץ הפך לטרנד חזק, בעיקר בזכות שי זילברבוש, מייסד שיטת "צעד ראשון". שי, "הבן של" חוה שלהב (תלמידתו של ד"ר משה פלדנקרייז והאישה שהביאה את הפלנדקרייז לישראל)
פיתח את שיטת צעד ראשון על עיקרי הפלדנקרייז, בהתאמה לתינוקות.
באמירה כללית, מטרתו של ליווי התפתחותי לתינוקות הינה לפתח את ההתפתחות המוטורית והחושית אצל תינוקות, מתוך אמונה שהתפתחות טובה ומלאה תהווה בסיס יציב לתינוק כשיגדל.

על פי שי זילברברוש ושיטת צעד ראשון, ההתפתחות המוטורית והחושית מתרחשת מגיל לידה ועד שנתיים על פי חוקיות קבועה. על התינוק לעבור כל שלב בזמן הנכון ולא לקפוץ משלב לשלב (למשל לא להיעמד לפני שהתיישב).
תינוקות זקוקים לסביבה התפתחותית מתאימה (הכוללת אותנו ההורים, את התנאים הפיזיים ואת הדרך שבה הסביבה נוהגת כלפי התינוק) והתינוקות "של ימינו", החיים בסביבה מודרנית, לעתים אינם נהנים מסביבה התפתחותית מתאימה וטבעית.

על כן, שיטת צעד ראשון מלמדת את ההורים כיצד ליצור לתינוקותיהם את הסביבה ההתפתחותית המתאימה.
כבעלת ניסיון בשיעורי צעד ראשון (עם הגדולה, כן... מגיל 3 חודשים ועד שנה),
התרגילים הנלמדים בשיעורים משמשים גם ללימוד התינוק - שמגיב אליהם בצורה מדויקת ומפתיעה, וגם נותנים שפע רעיונות מה לעשות עם תינוקך בשעות הפנאי בבית.

אז האם באמת צריך את כל החוגים האלו?
בעיני, יש כמה יתרונות לחוגים בגיל הרך:
1. זו שעה של איכות עם הפעוט
2. זה נותן רעיונות טובים באמת לפעילות עם הפעוט בבית
3. זה מפתח כישורים חברתיים
4. זה מפתח כישורים נוספים אצל הפעוט וחושף אותו לגירויים חדשים
בגיל הרך כדאי ללכת למקום שנעים לאמא להיות בו, אמא שנהנית = תינוק שנהנה.
בגיל קצת יותר "מבוגר" חשוב לבחור את החוג לפי נטיית ליבו של הפעוט,
מומלץ לתת לפעוט להתנסות במספר חוגים כדי לבחון מה גורם לו יותר הנאה,
ולבדוק לאיזה גירוי הוא זקוק יותר (לא תמיד צריך ללכת רק למה ש"קל")

צעד אחר צעד, בניהולה של קרן סלומון, מציעה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות בכל שלב, בשיטת "צעד ראשון" ועם המון תוספות של קסם ועניין
המרכז עצמו, הממוקם ברמה"ש, יפה ונעים, החדר גדול ומרווח ומלא הפתעות.
חוץ מכדורי פיזיו, צעצועי התפתחות שונים, מדרגות רכות וקורת עץ, אפשר להכיר שם כלי נגינה אותנטיים.

חברות מועדון אמא הנרשמות לסדנת ליווי התפתחותי
מקבלות מצעד אחר צעד מתנה כלי נגינה אותנטיים בשווי 50 ש"ח

זה אולי נשמע לא להיט "על הדף", אבל אחרי שראיתי את הכלים

או יותר נכון, אחרי ששירה הסתכלה והקשיבה בפליאה לכל כלי

ואמרה אחד אחד "את זה אני צריכה בבית", "זה אני יביא לאבא שלי" וכן הלאה

הודיתי שיש כאן משהו באמת שווה.
ואם להוסיף לזה את זמן האיכות עם הקטנה לבד, את שיווי המשקל, הקצב, יחסי החברה, וההנאה שהיא מקבלת - נרשמתי, קיבלתי, נשארתי

תודה לקרן סלומון המקסימה שהחזירה לי את האהבה לחוגים
וחידשה את החשק לזמן איכות אמיתי עם תחושת "אמא משקיענית" שמתלווה לזה :-)

קפצו לאתר צעד אחר צעד במועדון אמא

והרהור האחרון,
אפילו שאני אמא "ותיקה" לשתיים אני מודה, שבכל צעד של הקטנות אני לומדת דברים חדשים, לקחים חדשים ומרשה לעצמי לשנות התנהגויות שכבר הפכו למעין הרגל.
אולי זוהי מטרת החיים כהורה - 
לפעמים זה לוקח זמן ומתקדמים רק צעד אחר צעד, אבל העיקר זה להתקדם, לא?

אין תגובות: