יום שני, 18 באוקטובר 2010

איך טעות תמימה של טיפת חלב הלחיצה אמא מניקה אחת

סיפור שקרה באמת-
באדיבות מרסי גבע, בית היולי - הורות מבראשית



פעם אחת ממש לא מזמן הייתה תינוקת חמודה, ערנית, חייכנית ומפותחת מבחינה מוטורית. התינוקת ינקה בהנקה בהנאה רבה- הנקה מלאה, יש לציין. ההנקה הצליחה לה ולאמה בקלות ללא בעיות הנראות לעין - אבל... האחות בטיפת חלב הייתה מודאגת מאד!


בכל פעם שהגיעה התינוקת, האחות שקלה אותה
ובעודה רושמת את הנתונים בגרף עקומת גדילה,
צקצקה בלשונה והנידה בראשה: "לא לא, זה ממש לא טוב, הילדה לא גדלה מספיק!, את חייבת להוסיף לה פורמולה." האמא – אם לילד ראשון, נבהלה קצת, אך הסתכלה על התינוקת ואמרה לעצמה: "היא נראית לי בריאה, רגועה, בסדר גמור". לאחות היא אמרה: "אחשוב על זה" והן הוזמנו לביקורות תכופות של פעם בשבועיים.


לאחר כמה ביקורים, בהם ננזפה האם, הגיע יום הדין.
האם והתינוקת הגיעו לשקילה ומצאו שלוש אחיות שהמתינו רק להן. הן נפנפו בגרף עקומות הגדילה והראו לאם עד כמה התינוקת "ירדה מהקו".
האם- עיניה מלאות דמעות, ביקשה לצלם את הדף, כדי להראות לרופא הילדים המטפל (שאגב לאורך כל הזמן הסכים שהתינוקת בסדר).
האחות נתנה לאמא את הדף והאם המודאגת, בעיניים מזוגגות,
הבחינה כי בראש הדף מופיעה הכותרת " עקומת גדילה בנים"!!
היא העירה לאחיות הנדהמות ואלו מיד העתיקו את הנתונים לעקומת הבנות וגילו שהילדה אכן בסדר גמור!


מה הוא מוסר ההשכל?
טעויות קורות וזה לא נורא. מה שנורא בעיניי הוא,
שהעדיפו להסתכל על הדף במקום על הילדה!! זה קורה לנו הרבה יותר מידיי.


כשמעתי את הסיפור מפי האם הצעירה, נזכרתי בבתי הרביעית.
כשירדן נולדה הייתי כבר אמא מנוסה, מטפלת תינוקות ומדריכת הכנה ללידה והנקה מוסמכת! הגעתי איתה לבדיקה שגרתית אצל הרופא, מעקב התפתחות במרפאת הקיבוץ.
גם הוא, בדומה לאחיות מהסיפור הקודם, פתח את הדף והעקומות והכריז:
"הילדה זקוקה לתוספת סימילאק". הפשטתי את הילדה, הנחתי אותה בהפגנתיות על הדפים שלו, עירומה כביום היוולדה (חבל שלא השתינה) ואמרתי : "תסתכל פה בבקשה. תסתכל על הילדה ותגיד לי אם יש משהו שמדאיג אותך." הוא הסתכל- ענה שהוא לא מודאג ושיחרר אותנו לנפשנו. הגרף של ירדן היה הגרף הנכון- של הבנות- כמו שצריך. אבל הילדה שלי נולדה גדולה ובכל זאת קיבלה את הגנים שלי (אם כי היום היא בת 10 ועוד מעט עוברת אותי בגובה).


ובלי קשר לגדילה זה קורה לנו:
פעם השתתפתי בלידה עם יולדת כאובה, שלפי המוניטור הייתה ללא צירים בכלל...הצוות הסתכל על המוניטור ואני הסתכלתי על היולדת... בסופו של דבר היא ילדה, מבלי שהמוניטור רשם את הצירים כלל. בבתי ספר ישנם תלמידים חכמים ומבריקים שלא מצליחים לקבל ציונים טובים במבחנים- הציון ממש לא קובע עד כמה הילד חכם או מוצלח.


בגידול של ילדים יש המון חוקים ומדדים:
כמה הוא צריך לאכול, כמה שכבות להלביש לו, באיזה גיל מצפים שיעשה כך או אחרת. החוקים והמדדים טובים, כי הם מעניקים לנו כלים לביצוע מעקב, אך בסופו של דבר הכי חשוב להתבונן בילד!! גם אם כתוב בספר שהוא צריך לינוק כ-10 פעמים ביום, תמיד נמצא כמה תינוקות שיונקים פחות וכמה שיונקים יותר! אומרים להלביש תינוק שכבה אחת יותר ממה שאנחנו לובשים, אך אם לי תמיד קר והתינוק שלי מזיע, זה יכול להיות גם ההפך! וגם אם התינוק שלי עוד לא מתיישב בגיל 9 חודשים...אני אתבונן בו ואראה את ההתקדמות שלו ביחס לעצמו ואת איכות התנועה שלו. אני אעודד את ההתפתחות כמה שיותר, אך זה ממש לא אומר באופן אוטומטי "משהו לא בסדר". כמה מהר אנחנו נכנסים לסרטים של דאגה וטיפול יתר, כאשר לרוב (אך לא תמיד) דרך ההסתכלות, הילד יראה לנו אם הוא זקוק לטיפול או לא. אפילו ילד עם חום גבוה (אם הוא מעל גיל 3 חודשים) שמרגיש טוב, משחק כרגיל, אוכל ושותה כרגיל, אינו חולה יותר מילד בלי חום שלא מרגיש טוב- להיפך!!


המדד הכי טוב הוא הילד!! (פרסומת סמויה: מזמינה אתכם ללמוד אצלנו יותר על מחלות חום אצל ילדים בהרצאה של דר' זהר שלו).


בקיצור- האם הצעירה המשיכה להניק בהנקה מלאה ומוצלחת את בתה וגם התחילה להאכיל במוצקים בהצלחה (כי הילדה ביקשה בלי קשר למה שאומרים בטיפת חלב). והכל בא על סדרו בשלום.



פעילויות החודש במרכז בית היולי - הורות בראשיתה:



04.10.10, בשעה 11:30- הרצאה בנושא "מחלות חום בקרב תינוקות וילדים", בהנחיית ד"ר זהר שלו.


05.10.10, בשעה 10:30- נפתחת קבוצת קור פילאטיס חדשה לנשים הרות ולאחר לידה - פעילות משקמת ומחזקת שרירי רצפת אגן. החוג כולל שירותי שמרטפות.


05.10.10, בשעה 10:30- סדנת "התחלות טובות" עם מרסי גבע - שיעור היכרות בסדנת חובה לכל אם.


06.10.10, בשעה 11:30- סדנת ליווי התפתחותי לגילאי אפס עד התהפכות. אתן מוזמנות לעודד את תינוקכן, להתפתחות מוטורית תקינה בשנת החיים הראשונה.


06.10.10, בשעה 16:30- חוג קפואירה לגילאי 5-7. חוג שנתי, השם דגש על קשב, ריכוז, התמצאות במרחב, גמישות וטכניקה מורכבת.


08.10.10, בשעה 09:30- קורס הכנה ללידה עם מרסי גבע.


11.10.10, בשעה 11:30- סדנת עיסוי תינוקות עם מרסי גבע-מפגש אחד, איכותי ופרקטי.


13.10.10, בשעה 10:30-הרצאה בנושא "אמא טובה דיה"- “Good enough mother”- בהנחיית מרסי גבע.


17.10.10, בשעה 20:30- "התחלות טובות לזוגות"- ערב המיועד כולו למתן מענה לשאלות הורים, בנושאי הורות ראשונית. מנחה מרסי גבע.


18.10.10, החל מהשעה 10:00-מכירת בגדי מעצבים-אופנת סתיו וחורף.


20.10.10, בשעה 10:00-אמהות שואלות את מרסי גבע- שעה וחצי של פינוק עם מרסי, תוך מענה למגוון שאלות העולות וצצות בחיי היומיום שלנו, תוך טיפול בטקנטנים.


21.10.10, סדנת בייבי רפלקסולוגיה- מפגש ייחודי המעניק כלים פרקטיים מעולם הרפלקסולוגיה, לטיפול בבעיות אקוטיות בקרב תינוקות וילדים. והפעם בנושא בעיות עיכול וגזים. מנחה- יערה שושני.


21.10.10, בשעה 17:00, "איתמר מטייל על קירות", סיפור בהמחזה מאת דויד גרוסמן. מציג רן זמיר-שחקן בוגר בית צבי.

לחברות מועדון אמא בין 15%-50% הנחה על הפעילויות השונות בבית היולי.
אז אל תשכחו להציג כרטיס מועדון אמא. ו...תהנו!

תגובה 1:

שירה אמר/ה...

כאמא שביקרה בבית היולי ופגשה את מרסי המדהימה - אין עליה וכל הכבוד להם על המקום והאווירה והעשייה! יישר כח גם למועדון אמא :-)