יום חמישי, 1 בדצמבר 2011

ילדים זה שמחה / טור של אבא

מאת: איציק אליאסי, ראש תחום צעירים, בנק לאומי


לפני שלוש שנים הפכתי לאבא בפעם הראשונה, מזל טוב בירכו כולם, ואחד החברים הוסיף ואמר "לא תאמין כמה שהחיים שלך ישתנו, זה לא אותו הדבר בכלל" צודק! במבט לאחור אני יכול לומר שהתינוק החדש במשפחה משנה את החוקים והכללים ומצרף תחושות חדשות שלא הכרתי קודם.


לצד הרגש העצום והאהבה הגדולה מתווספים הטיטולים (למה זה כל כך יקר?) הבגדים (חבל שהמחיר לא נקבע לפי כמות הבד שתפרו) והבקבוקים והמוצצים (אותם מאבדים לעיתים תכופות) שמגדילים את סעיף ההוצאות בתקציב החודשי ועדיין לא הזכרנו את המזון והצעצועים, לא זול בכלל.


עם גאוות ההורות מתחזקת אצלנו תחושת האחריות , תחושה לשלום הילד ולעתידו, מתחילות לצוץ שאלות כמו איך אממן לו את הלימודים בעתיד? ואם ירצה רכב בגיל 17? האם אקנה לו דירה כבר עכשיו?

(עם קצב עליית מחירי הדירות בשנתיים האחרונות, זה לא רעיון רע בכלל) ואיך אני יכול לעשות לו את החיים הרבה יותר קלים.



כדי לממן לימודים באוניברסיטה, לקנות דגם חדיש של רכב או דירה באזור יוקרתי, צריך כסף ואם אתם לא מצפים לקבל סכום כסף גדול בשנים הקרובות או בעתיד הרחוק, זה הזמן להתחיל לחסוך, אז איך עושים את זה? מה הדילמות המרכזיות? ואיזה עצות כדאי לאמץ?


הנה מס' נקודות למחשבה:


1. העצה הראשונה היא להתחיל לחסוך לילד כבר מרגע הלידה, לרבים מההורים נוח יותר לחסוך בהוראת קבע בתשלומים כך שבכל חודש בתאריך מסויים מחייב את החשבון סכום קבוע לטובת החיסכון. אחת האפשרויות היא לנתב את קצבת הילדים של ביטוח לאומי שמזכה את החשבון בכל 20 לחודש, לחיסכון שצובר ריבית. מדובר בכ-170 ₪ לכל ילד , סכום שלרבים מאיתנו לא משפיע באופן מהותי על יחסי הכוחות בחשבון, ובסופו של דבר יצטבר לסכום משמעותי


2. מצד שני, הורים שמעדיפים לחסוך באופן חד פעמי, יכולים לקבוע מועדים בשנה בהם יפקידו סכום גבוה לטובת החיסכון ולא יהיו תלויים בהפקדות חודשיות. לדוג': ניתן להחליט שבתחילת כל רבעון מפקידים 500 ₪ לטובת חיסכון לילד, בשנה אחת יצטברו בחיסכון כ-2000 ₪ פלוס ריבית, סכום שקרוב מאוד לסכום שיצטבר מההפקדות החודשיות שבדוגמה הקודמת. דרך נוספת היא להחליט על ההפקדות בתקופת החגים: בראש השנה, בחנוכה, בפסח ובשבועות.


3. ומה לגבי דרגת הסיכון? להורים אוהבי הסיכון שאוהבים את טיולי הג'יפים בסופי השבוע ושקפצו בנג'י בטיול של אחרי הצבא יש אפשרות לחסוך בקרן נאמנות מנייתית או אפילו לקנות מניות של חברה מסוימת שמאוד מאמינים בעתיד שלה, לצד ההזדמנות לתשואה גבוהה. חשוב לזכור שבמקרה זה גם קרן החיסכון יכולה להיפגע. רוצים להיות יותר סולידים? בחרו בתוכנית חיסכון ארוכת טווח שתבטיח את הקרן ותעניק לכם ריבית והצמדה למדד.


4. "אני לא יכול לחסוך, אני כל הזמן במינוס ומחזיר הלוואות" שמענו או אמרנו את המשפט הזה לא פעם. אני מסב את תשומת לבכם לשני צידי המראה, מבחינה כלכלית- אין טעם לחסוך לילד מכיוון שהריבית על המינוס גבוהה יותר מהריבית עבור החיסכון. מבחינה אמוציונלית ופסיכולוגית- אולי כדאי לנסות, קשה לעשות את הצעד אבל מי שנמצא ביתרה שלילית לאורך זמן והתחיל לחסוך לפחות הגדיל גם את צד הנכסים בחשבון, בדקו, האם תוכלו לוותר על הוצאה קבועה אחרת או אפילו לנסות ולצמצם אותה (לדוג' התשלום לחברת הסלולר)


שימו לב שתוכניות חיסכון לילדים הן בדרך כלל ארוכות טווח וגם אם בחרתם באפיק שבו ניתן לפדות את הכסף, השתדלו לשמור עליו ולא לבזבז אותו, כי אז אתם חוטאים למטרה.. לגבי אופן ההשקעה - השווקים סוערים ונוטים להשתנות עם השנים, חשוב לעקוב אחר התוכנית, העמלות שנגבות והאם כדאי להחליף את האפיק על מנת למקסם את התשואה והאם בכלל כדאי לקחת סיכון ולהיות מוטרדים ממה קורה עם הכסף, או אולי עדיף לכם לחסוך באפיק סולידי בו התשואה נמוכה יותר אבל לא תדיר שינה מעיניכם.


אז מזל טוב! כבר אמרנו? והכי חשוב! תשמרו עליהם, שיהיו לנו בריאים, כי בריאות לא קונים בשום סכום כסף שחוסכים.


טורים נוספים של איציק אליאסי - www.leumiblog.co.il/author/itzike

אין תגובות: